Con este blog pretendemos estar al día y debatir acerca de la información que se publica en la prensa y noticias diarias sobre las diferentes obras y la vida de Antoni Gaudí Cornet (1852-1926). Analizaré las notas que día a día surjan en diferentes medios de comunicación escrita.
Les
notícies falses al voltant de la imatge i l’obra de l’arquitecte, i la
seva repetició i publicació en xarxes i mitjans, acaben passant per
certes i creen un personatge allunyat de la realitat
Antoni
Gaudí el 1878, amb 26 anys, en la seva imatge més coneguda de Pau
Audouard. A la dreta, la foto d’un suposat Gaudí, realitzada per
Leopoldo Rovira, també el 1878.Pau Audouard / Leopoldo Rovira
El cantant britànic de pop, Ed Sheeran,
estima Barcelona. Per això el 2017 va compondre una cançó sobre la
capital catalana plena de tòpics guiris en què no faltaven referències a
la sangria i les nits boges de gresca. Aquesta passió comtal l’ha
portat a tatuar-se una Sagrada Família al costat dret, un dels pocs
llocs del seu cos que quedaven lliures de dibuixos. El tatuatge és el
punt de partida del fil creat a Twitter el 17 de juny pel periodista
Oriol Querol, en què començava preguntant-se si la construcció del
temple expiatori s’està realitzant segons els plans de l’arquitecte Antoni Gaudí (1852-1926) o si s’estava cometent un error d’interpretació en el disseny.
Segons
Querol, creador d’històries que han acabat sent virals a la xarxa, el
monument ideat per Gaudí per homenatjar el seu amic, el bisbe Josep
Torras i Bages, que es preveu construir al costat de la façana de la
Passió, és probable que l’arquitecte el volgués situar coronant-la, però
per falta d’espai en el paper el pintaria al costat. Querol, després
d’assegurar que “només hi ha un lloc al món amb la Sagrada Família
representada com Gaudí volia... al costat d’Ed Sheeran”, va contactar
amb el tatuador australià que va fer el treball al cantant i amb l’autor
serbi del disseny, però no amb un especialista en Gaudí o la seva obra
per saber si les seves elucubracions eren certes o no.
Creu de 7,5 metres a la façana de la Passió de la Sagrada Família.Marta Pérez (EFE)
El seu fil i els seus plantejaments no només van aconseguir
milers de retuits. També va ser recollit per les agències de notícies i
publicat per diaris i televisions com La Vanguardia, Time Out, La
Razón, Antena 3 i La Sexta, amb títols com: “El secret de la Sagrada
Família que amaga el tatuatge d’Ed Sheeran” i “El tatuatge d’Ed Sheeran
és la clau”. “És divertit i atractiu i, per un moment, sembla fins
versemblant, però temo que no funciona”, explica Juanjo Lahuerta,
arquitecte i director de la Càtedra Gaudí de la Universitat Politècnica
de Catalunya i professor d’Història de l’Art i l’Arquitectura a l’Escola
Tècnica Superior d’Arquitectura de Barcelona. “D’una banda, hi ha
diversos elements que Gaudí pensava col·locar als costats de la façana, a
més del monument en qüestió, com ara un gran peveter davant de la
façana principal. De l’altra, perquè Gaudí va dissenyar amb molta cura
el simbolisme litúrgic del temple, en planta i en façanes, i és difícil
d’imaginar que pensés interrompre’l amb un monument a Torras i
Bages, i menys encara coronant el portal de la façana de la Passió”,
prossegueix l’especialista, que conclou negant la teoria de Querol sobre
la manca de paper: “En el dibuix original, el paper continua en
vertical gairebé el doble d’alt, i es veu un esquema de les torres de
darrere”.
Tatuatge d’Ed Sheeran amb la imatge del temple de Gaudí.
La Sagrada Família no va contestar les piulades de Querol. O sí. El
20 de juny, tres dies després del fil, va publicar un post al seu bloc
en el qual anunciava la col·locació d’una gran creu “de la victòria
sobre la mort” de 7,5 metres d’alçada i 18 tones de pes coronant la
façana de la Passió. Segons explicava, la creu estava recollida en les
descripcions escrites del projecte i apareixia en el primer croquis que
va fer Gaudí el 1892. Entre d’altres, el text s’il·lustrava amb un
dibuix en el qual es demostrava que Gaudí tenia prou paper per pintar el
monument a Torres i Bages a la part superior. La creu es va col·locar
amb èxit, amb ajuda d’una enorme grua, el passat 2 de juliol.
Volta de la cripta de Sant Joan de Gràcia, de Francesc Berenguer, que des del 2016 s’assegura que és de Gaudí.Carles Ribas
A Gaudí li ha passat el mateix des del principi. Les anècdotes que
explicaven els seus deixebles en vida i després de mort van passar a ser
considerades fets viscuts per Gaudí. De fet, la primera biografia que
va escriure Josep Francesc Ràfols, el 1928, explica un munt d’anècdotes
que després s’han anat repetint acríticament, sense que ningú no les
comprovi mai. De tota manera, moltes no tenen ni el més mínim interès
respecte al coneixement de la seva vida i la seva obra. Es limiten a fer
un anecdotari simpàtic del personatge, que el pinta com algú excèntric,
malhumorat i fora del món, que el porta a crear la seva obra sense
tenir en compte el que té al voltant, i que nodreix aquesta idea de
geni”, explica Lahuerta, que apunta: “N’hi ha hagut sempre, però ara,
amb els mitjans que hi ha per difondre coses d’aquestes, és més difícil
aturar-ho. I més amb la importància que Gaudí té des del punt de vista
mediàtic i de negoci”.
Les xarxes i els mitjans de comunicació hi tenen a veure en la propagació de fake news sobre l’arquitecte. Però també les detecten i les paren. El maig de 2016, La Vanguardia
reproduïa, sota el títol “A la recerca de l’autèntic Gaudí”, dues
fotografies d’Arnau Izard del 4 d’abril de 1917 que mostraven un suposat
Gaudí de 64 anys entrant a l’edifici històric de la Universitat de
Barcelona (UB) i “que trenquen el clixé del personatge esparracat,
esquerp i asocial”. Les havien localitzat a l’Arxiu del Centre
Excursionista de Catalunya investigadors del Gaudí Research Institut,
entitat creada el 2013 vinculada a l’Arquebisbat de Barcelona. Les noves
imatges es van estendre ràpidament per la xarxa, replicant la
informació del diari.
Josep
Mestres Gómez entrant a la Universitat de Barcelona el 4 d’abril de
1917. El maig de 2016 es va publicar que era Antoni Gaudí.Centre Excrusionista de Catalunya
Però usuaris de Facebook i Twitter van inundar la xarxa de comentaris
en el sentit que l’home era Josep Mestres Gómez, catedràtic numerari de
Física Industrial de la UB, i fins i tot van demostrar que una de les
fotografies ja s’havia publicat el 1945. Al cap de cinc dies, el diari
va publicar un desmentiment, tot i que els investigadors que havien
passat la informació al rotatiu seguien mantenint, malgrat les
evidències, que era Gaudí. Per la seva banda, la UB segueix oferint la
troballa com a certa a la seva pàgina web.
A l’aixopluc del Gaudí Research Institut, impulsor de tres congressos
internacionals de l’arquitecte, i de la Càtedra Gaudí de la UB, és on
més novetats han nascut sobre Gaudí que han estat posades dubte pels
investigadors. A l’octubre de 2016, en una sola jornada del segon
congrés, se li va atribuir un nou retrat i un nou edifici.
Antoni Gaudí, el 1888, per al passaport de l’Exposició Universal.
Xavier Jové va presentar una imatge que havia trobat als Encants.
L’havia realitzat Leopoldo Rovira el 1878 i presentava un suposat Gaudí
pèl-roig de 26 anys. Segons Jové, era la foto (en realitat, un dibuix
acolorit) per a l’orla de la universitat que després no es va dur a
terme. El jove no tenia res a veure amb les imatges seves que es
coneixien fins a aquell moment. Jové, gràcies a dos forenses, un d’ells
Narcís Bardalet (que va embalsamar a Salvador Dalí), va analitzar la
forma del cap, les orelles i el nas i va concloure que era “una
identificació positiva”. En la seva presentació, va llançar dubtes sobre
l’autenticitat i data de la imatge de Gaudí rapat i sense barba de
1888, per al passaport de l’Exposició Universal. I la més coneguda,
realitzada per Pau Audouard el 1878, la va datar més tard. No podia ser
d’una altra manera, ja que era impossible que Gaudí tingués un aspecte
tan diferent en dues fotos del mateix any. L’endemà els diaris van
reproduir la nova foto i de seguida es va incorporar a l’entrada de
Gaudí de Wikipedia.
El mateix matí es va presentar una altra gran novetat al congrés
internacional: que la capella del Santíssim Sagrament de l’església de
Sant Joan de Gràcia no seria de Francesc Berenguer, com es creia, sinó
de Gaudí. Ho va anunciar Josep Maria Tarragona, biògraf de l’arquitecte,
que va assegurar que des que va veure per primera vegada el lloc el
1999 “va viure la mateixa emoció estètica i punció religiosa que sento
quan admiro obres religioses de Gaudí com la cripta de la Colònia
Güell”. Tarragona no negava que Berenguer hi hagués treballat, però “el
segell de Gaudí no es pot imitar”. La capella es va omplir de visitants
l’endemà, quan el descobriment es va difondre amb titulars com “La plaça
de la Virreina amaga una capella inèdita de Gaudí”.
Antoni Gaudí el 1924, a la processó de Corpus.
El mossèn Jordi Carreter insisteix, gairebé avergonyit, a tots els
que van a visitar-la que la capella no és de Gaudí. La historiadora de
l’art Beli Artigas assegura que ha enviat cartes amb proves que aquesta
bella cripta és de Berenguer i de Josep Maria Camps, i ha fet arribar un
informe al rector. Des del 2007 porta el blog Criticart, una eina des
de la qual “a força d’hemeroteca” dona suport o revoca moltes de les
notícies sobre Gaudí i altres temes sobre l’art català, sense complexos i
aportant sempre una documentació exhaustiva. “A l’Arxiu del
Col·legi d’Arquitectes tenen tots els dibuixos de Berenguer en què es
demostra que l’obra és de Berenguer, però ningú ha anat a mirar-los
mai”, explica. “El problema és que no hi ha un interès real per
investigar, i d’aquí uns anys l’hemeroteca ens dirà que el de la foto i
l’obra són Gaudí, quan no ho són”, explica Artigas.
“En un proper llibre que expliqui la cripta es dirà, amb seguretat,
que és de Gaudí. Són coses que després són difícils de rebatre. Les
no-veritats que es produeixen en fòrums pseudocientífics al voltant de
la imatge i l’obra de l’arquitecte i la seva repetició i publicació en
xarxes i mitjans acaben passant per certes i creen un personatge
allunyat de la realitat. Qui els consulti d’aquí uns anys creurà que són
certes i, al final, seran veritat”, lamenta Lahuerta.
Antoni Gaudí el 1925, d’un casament a Montserrat.F. F. TEIXIDÓ
Hi ha hagut més troballes. A l’octubre del 2014, durant la clausura
del primer congrés internacional sobre l’arquitecte, es va presentar una
imatge de 1925, de mala qualitat i retallada, que seria l’última foto
coneguda abans de morir, el 10 de juny de 1926, quan un tramvia el va
atropellar a la cruïlla del carrer Bailèn amb Gran Via. La va presentar
l’arquitecte Jordi Bonet, que va dirigir, entre 1987 i 2012, les obres
de la Sagrada Família. Segons ha explicat, la instantània l’havia extret
d’una pel·lícula inèdita rodada el 1925 a Montserrat, quan Gaudí va
assistir a un casament al monestir. Segons Bonet, hi havia tres persones
que l’havien autenticat, “la monja que netejava a la casa de Gaudí, que
quan la va veure va dir ‘És ben bé ell’; la filla dels porters de la
Sagrada Família, i l’acadèmic Josep Maria Garrut, que el saludava quan
l’arquitecte passejava per Sant Felip Neri. Cap dels tres va tenir
dubtes”. I és clar, l’endemà tots els mitjans van difondre la imatge
d’aquest Gaudí somrient, allunyat del clixé. Dos anys després, el juny
del 2017, TV3 va presentar en exclusiva un documental sobre la Sagrada
Família, amb 30 segons d’aquesta pel·lícula amb les “úniques imatges en
moviment de Gaudí”.
Però la filmació també va ser posada en dubte. Diferents experts van
assegurar que el personatge tenia més complexió, i que la cara i les
orelles no eren les mateixes que les de l’ancià que apareix el 1924 a la
processó del Corpus, i van dubtar que gaudís davant de la càmera. Es va
al·legar, també, que Gaudí no portava rellotge de butxaca, ni barret canotier.
“Anunciar una foto o emetre unes imatges sense haver fet les
complicacions necessàries, amb aquesta parafernàlia, fa que s’acceptin
com a vàlides. Cal inventar coses, i això és el que es fa últimament.
Tot forma part del business que envolta Gaudí”, prossegueix Lahuerta.
Màscara mortuòria de Gaudí, de 1926.
El problema ve quan apareixen altres imatges que tenen l’aspecte de
ser autèntiques. Com la localitzada pel Centre d’Estudis Lillet quan es
preparava una exposició en homenatge a Eusebi Güell i Gaudí. A la imatge
de 1925 que va publicar al juliol La Vanguardia s’hi pot veure
Gaudí (de 72 anys), l’alcalde de la localitat i Juan Antonio Güell,
comte de Güell, que havien acudit a la localitat per posar la primera
pedra del monument a Eusebi Güell, mecenes de Gaudí. “Sigui o no sigui,
ja es posa en dubte: ‘una altra foto més de Gaudí!’. Però és normal, com
que durant molt de temps s’han intentat colar fotografies, obres i
pel·lícules que poc després es demostra que no són veritat, la
desconfiança és total”, segons Lahuerta.
Lluís Gueilburt, que des de fa 40 anys investiga Gaudí, assegura que
la història sobre els falsos Gaudí és antiga. “Quan una cosa es repeteix
deu vegades, s’acaba convertint en veritat. La foto del pèl-roig
apareix a la pàgina web de Casa Botines, l’obra de Gaudí a Lleó”. Segons
Gueilburt, el que passa amb aquest arquitecte no passa amb Miró,
Picasso, Tàpies i Dalí. Per això, des del 2002 reclama “una Fundació
Gaudí que cada vegada que surti una nova obra o una nova imatge faci de
filtre. El problema de Gaudí és que no hi ha filtre”. Per a ell no és
tan important que apareguin suposades fotos com noves obres. “Hi ha
obres que no són d’ell, com l’hotel de Nova York, un projecte inventat
de Llorenç Matamala, que tenen un llibre complet, mentre que altres de
veritables no tenen ni un tríptic. Gaudí es perd en coses ridícules, com
si és de Riudoms o Reus, cosa que no importa”, assegura. “Diuen que hi
ha milers de llibres sobre Gaudí; de fet, són 380 o 390, però la meitat
no serveixen ni aporten res”. Pessimista, assegura: “Per tot el que és
fals i pel màrqueting que es genera al seu voltant, l’obra de Gaudí
quedarà totalment desacreditada. És una mena de bombolla que pot
explotar”.
Artigas, de la seva banda, sí que creu que l’aparició de fotografies
falses no és una anècdota. I explica que aquesta mateixa setmana acabava
el termini per presentar-se a un càsting de la productora Cyan
Animatica per a un vídeo sobre la família Batlló. “Buscaven personatges
amb semblança per interpretar la família i l’arquitecte, i la imatge que
es vol donar és la del personatge del casament de Montserrat de 1925.
Els he avisat, però m’han dit que miri el que s’ha publicat sobre la
pel·lícula”, diu la investigadora.
Lahuerta també és crític amb els treballs de construcció de la
Sagrada Família, que conclouran l’edifici el 2026, centenari de la mort
de Gaudí. “En realitat, és la gran falsedat de Gaudí. No es pot parlar
d’una obra de Gaudí, sinó de gaudinisme, que interpreta el que ell va
deixar”. Segons l’expert, quan Gaudí va morir hi va haver un munt de
persones que van explicar com treballava. “Es va publicar molt perquè ja
era un personatge popular. Tots van dir que el que tenia entre les mans
era aquest work in progress, basat en el mètode d’assaig i error, en la
recerca constant de solucions i alternatives que no estava en cap pla
ni projecte abstracte”. No obstant això, ressalta, “en el moment en què
mor això es congela i es converteix en el projecte de la Sagrada
Família, una cosa que no va existir mai en vida de Gaudí, i això dona
lloc a moltes interpretacions”. Segons Lahuerta, de molts dels elements
que es construeixen, o no hi ha dibuixos i si n’hi ha són molt
esquemàtics, o hi ha fotografies borroses de les maquetes abans que es
destruïssin el 1936.
Els actuals arquitectes legitimen el seu treball en aquests plànols i
en el projecte congelat. “Seguim el projecte de Gaudí”, solen explicar.
“Gaudí va crear una maqueta de cinc metres de la nau, i quan
l’enllesteix, com que està convençut que no l’acabarà, diu: “Estic
plenament satisfet d’aquest projecte, només em sap greu no poder-lo
veure construït”, va explicar Jordi Faulí, director de l’equip
constructor de la Sagrada Família a aquest diari el setembre passat, a
80 metres d’altura en l’arrencada de la torre de Jesucrist, durant la
visita d’obres anual al temple. En els plànols de Gaudí la secció estava
en negre, però Faulí i el seu equip hi faran una escala de cargol que
envoltarà un ascensor de vidre que pujarà fins als peus de l’enorme
creu, a 172,5 metres d’altura. “Gaudí donava llibertat als seus
successors, però va intentar definir molt el projecte, amb el seu
mètode, fent maquetes de parts concretes que serveixen per a la resta.
No fa la maqueta de la Torre de la Mare de Déu, però sí la de la
sagristia, que s’aconsegueix, per geometria, elevant el vèrtex. És la
nostra manera de treballar”, explica Faulí amb un somriure.
“El problema és que els constructors de la Sagrada Família se senten
hereus dels valors que se suposa són de Gaudí: ‘Nosaltres sabem el que
Gaudí hauria fet i, per tant, ho fem’, amb una visió molt lligada al fet
que el personatge és immortal i imperible, i en un context en què
l’inacabat no funciona i el que es pretén és vendre un producte. Davant
d’això, hi ha d’haver una posició crítica, que intenti comprendre Gaudí
d’una altra manera, lligat al seu context, però aquesta actitud és
minoritària, de moment”, rebla Lahuerta.
Como autor del artículo de Gaudí de Wikipedia, fui yo quien incorporó la nueva foto, porque había estudios científicos que la acreditaban, en concreto el estudio fisiológico de la oreja. ¿Acaso estos estudios han sido desmentidos? Una cosa son las teorías y opiniones, "me parece que es Gaudí", "no me parece", etc, pero aquí se hablaba de ciencia, que por definición debe ser irrebatible. No dudo que haya fake news sobre Gaudí, probablemente la mayoría lo sean, yo mismo procuro ser escéptico; pero, ¿todas los son? ¿Acaso no pueden haber nuevos descubrimientos sobre Gaudí? El video de Lillet sí parece serlo, ¿por qué la foto de Rovira no puede ser cierta? Hay que tener cuidado con estas cosas y no desacreditar enseguida el trabajo de otros porque tengamos alguna corazonada de que algo es falso cuando puede ser cierto, nadie tiene la verdad absoluta ni en uno ni en otro sentido.
Hace tiempo que encontré muchos errores en las wikipedia de Gaudí también demostrables de manera científica, como por ejemplo el hotel de New York del que no hay un solo documento fiable pero los editores de este "Científico" medio no los quieren reconocer y ahí se quedaran
Pues precisamente lo del Hotel Attraction le di crédito porque había estudios grafológicos que acreditaban que los dibujos eran originales de Gaudí, y Joan Bassegoda, el máximo experto gaudiniano, le dio crédito. En cuanto al resto de "muchos errores" te invito a señalarlos para poder corregirlos, o a que lo hagas tú mismo, sé que eres usuario de Wikipedia. ;-) Saludos.
Quisiera ver esos estudios grafológicos, de todas maneras aquí no se trata de escritura sino de dibujos, hemos analizado en la UPC todos los dibujos del Hotel cuya propietario era el mismo Juan Bassegoda, por eso le interesaba que fuesen de Gaudí.
A Bassegoda tuve la oportunidad de conocerlo muy bien y compartí largas charlas y no tenia ninguna prueba documental y los dibujos habían sido comprados todos a Joan Matamala. En realidad Matamala fue el autor de todos los dibujos que existieron, con excepción del dibujo magnifico de Ignasi Bruguera Llobet (28 Sketch) que también se lo han atribuido a Gaudí ( tengo copia impresa por el alcalde de Reus que afirma que es de Gaudí
Solo será necesario que mires la calidad y el trazo de los dibujos de Matamala y los compares con cualquiera de los dibujos de Gaudí desde los primeros como estudiante hasta los últimos y no hay color , en el mismo articulo de la Wikipedia hay un articulo publicado por el Instituto Gaudí de la construcción en donde explico este desaguisado al que denomino "Bienvenido Mister Marshall " en honor y humor a Berlanga , léelo y volvemos a hablar si aun mantienes tu idea.
Si un día quisieras te podría explicar muchos mas detalles erróneos , no corregir todo el resto de errores porque la Wikipedia no permite que se firmen los artículos por lo que los errores y aciertos no tienen autoría responsable, gracias de todas maneras y si te interesa me das un email y tus datos completos entonces si te podría enviar todo lo que he leído en Wikipedia y no esta documentado o no tiene veracidad Saludos y gracias por tu interés en mi blog
Gracias por tu ofrecimiento. Mi nombre de usuario en Wikipedia es Canaan, si quieres puedes contactar allí conmigo (si prefieres un mail te lo puedo pasar, no hay inconveniente, aunque también lo tienes en la opción "Enviar un correo a este usuario" en mi página de Wikipedia, imagino que sabes cómo funciona). Saludos.
La verdad es que no se como funciona y me parece todo muy complicado y ademas anónimo ( no sabría donde poner Canaan) porque entonces me pediría una contraseña etc etc. lo que no me parece serio ni muy responsable, yo pongo mi nombre y apellido y asumo todos mis comentarios y busco de no equivocarme o al menos hacerlo con la mayor seriedad posible así que si quieres que te responda con gusto lo haré pero te agradeceré me des un Email y un nombre y apellidos gracias por tu comprensión y un cordial saludo
Como autor del artículo de Gaudí de Wikipedia, fui yo quien incorporó la nueva foto, porque había estudios científicos que la acreditaban, en concreto el estudio fisiológico de la oreja. ¿Acaso estos estudios han sido desmentidos? Una cosa son las teorías y opiniones, "me parece que es Gaudí", "no me parece", etc, pero aquí se hablaba de ciencia, que por definición debe ser irrebatible. No dudo que haya fake news sobre Gaudí, probablemente la mayoría lo sean, yo mismo procuro ser escéptico; pero, ¿todas los son? ¿Acaso no pueden haber nuevos descubrimientos sobre Gaudí? El video de Lillet sí parece serlo, ¿por qué la foto de Rovira no puede ser cierta? Hay que tener cuidado con estas cosas y no desacreditar enseguida el trabajo de otros porque tengamos alguna corazonada de que algo es falso cuando puede ser cierto, nadie tiene la verdad absoluta ni en uno ni en otro sentido.
ResponderEliminarHace tiempo que encontré muchos errores en las wikipedia de Gaudí también demostrables de manera científica, como por ejemplo el hotel de New York del que no hay un solo documento fiable pero los editores de este "Científico" medio no los quieren reconocer y ahí se quedaran
EliminarPues precisamente lo del Hotel Attraction le di crédito porque había estudios grafológicos que acreditaban que los dibujos eran originales de Gaudí, y Joan Bassegoda, el máximo experto gaudiniano, le dio crédito. En cuanto al resto de "muchos errores" te invito a señalarlos para poder corregirlos, o a que lo hagas tú mismo, sé que eres usuario de Wikipedia. ;-) Saludos.
EliminarQuisiera ver esos estudios grafológicos, de todas maneras aquí no se trata de escritura sino de dibujos, hemos analizado en la UPC todos los dibujos del Hotel cuya propietario era el mismo Juan Bassegoda, por eso le interesaba que fuesen de Gaudí.
EliminarA Bassegoda tuve la oportunidad de conocerlo muy bien y compartí largas charlas y no tenia ninguna prueba documental y los dibujos habían sido comprados todos a Joan Matamala.
En realidad Matamala fue el autor de todos los dibujos que existieron, con excepción del dibujo magnifico de Ignasi Bruguera Llobet (28 Sketch) que también se lo han atribuido a Gaudí ( tengo copia impresa por el alcalde de Reus que afirma que es de Gaudí
Solo será necesario que mires la calidad y el trazo de los dibujos de Matamala y los compares con cualquiera de los dibujos de Gaudí desde los primeros como estudiante hasta los últimos y no hay color , en el mismo articulo de la Wikipedia hay un articulo publicado por el Instituto Gaudí de la construcción en donde explico este desaguisado al que denomino "Bienvenido Mister Marshall " en honor y humor a Berlanga , léelo y volvemos a hablar si aun mantienes tu idea.
Si un día quisieras te podría explicar muchos mas detalles erróneos , no corregir todo el resto de errores porque la Wikipedia no permite que se firmen los artículos por lo que los errores y aciertos no tienen autoría responsable, gracias de todas maneras y si te interesa me das un email y tus datos completos entonces si te podría enviar todo lo que he leído en Wikipedia y no esta documentado o no tiene veracidad
Saludos y gracias por tu interés en mi blog
Gracias por tu ofrecimiento. Mi nombre de usuario en Wikipedia es Canaan, si quieres puedes contactar allí conmigo (si prefieres un mail te lo puedo pasar, no hay inconveniente, aunque también lo tienes en la opción "Enviar un correo a este usuario" en mi página de Wikipedia, imagino que sabes cómo funciona). Saludos.
ResponderEliminarLa verdad es que no se como funciona y me parece todo muy complicado y ademas anónimo ( no sabría donde poner Canaan) porque entonces me pediría una contraseña etc etc. lo que no me parece serio ni muy responsable, yo pongo mi nombre y apellido y asumo todos mis comentarios y busco de no equivocarme o al menos hacerlo con la mayor seriedad posible así que si quieres que te responda con gusto lo haré pero te agradeceré me des un Email y un nombre y apellidos gracias por tu comprensión y un cordial saludo
Eliminar